De ruïnes van Pompei
14 april 2025 - Pompei, Italië
Vandaag naar de ruïnes van Pompei geweest. Wat was het ongelooflijk interessant en imposant om te zien wat de natuur kan doen. Een hele stad bedolven onder lava en modder. De opgravingen vorderen gestaag, maar zullen nog vele jaren voortduren. Toch kun je een goed beeld vormen van het leven in Pompei in die jaren voor de eruptie van de vulkaan de Vesuvius in 79 jaar voor Christus. De straten die tevens als open riool fungeerden, de huizen en villa's, tempels van de goden, amfitheater, bakkerijen, winkels, bordelen en thermische baden etc. Zelfs de karren sporen op de wegen ,die bestraat zijn met rotsblokken, zijn zichbaar. Als je rondloopt op dit complex van 66 hectare groot waan je jezelf in de Romeinse tijd. Geweldig. Dagelijks trekt dit complex zo'n 15000 toeristen. Maar door de grootte zie dit niet.Natuurlijk moet ik niet vergeten te melden dat er nog vele fresco's en mozaïeke vloeren waarmee verschillende huizen en tempels zijn versierd. Kortom een dag waren volop van genoten hebben en om niet te vergeten. Zeker als je van oude stenen houdt.


Prachtig om te zien. En bedankt voor de mooie foto's