De ruïnes van Pompei

14 april 2025 - Pompei, Italië

Vandaag naar de ruïnes van Pompei geweest. Wat was het ongelooflijk interessant en imposant om te zien wat de natuur kan doen. Een hele stad bedolven onder lava en modder. De opgravingen vorderen gestaag, maar zullen nog vele jaren voortduren. Toch kun je een goed beeld vormen van het leven in Pompei in die jaren voor de eruptie van de vulkaan de Vesuvius in 79 jaar voor Christus. De straten die tevens als open riool fungeerden, de huizen en villa's, tempels van de goden, amfitheater, bakkerijen, winkels, bordelen en thermische baden etc. Zelfs de karren sporen op de wegen ,die bestraat zijn met rotsblokken, zijn zichbaar. Als je rondloopt op dit complex van 66 hectare groot waan je jezelf in de Romeinse tijd. Geweldig.  Dagelijks trekt dit complex zo'n 15000 toeristen. Maar door de grootte zie dit niet.Natuurlijk moet ik niet vergeten te melden dat er nog vele fresco's en mozaïeke vloeren waarmee verschillende huizen en tempels zijn versierd. Kortom een dag waren volop van genoten hebben en om niet te vergeten. Zeker als je van oude stenen houdt. 

Foto’s

8 Reacties

  1. Marlies van der Heijden:
    14 april 2025
    Wat indrukwekkend en prachtige foto's, Joop vind dit ook heel interessant.
  2. Freek:
    14 april 2025
    Hele mooie foto’s!! echt interessant ook
  3. Esther:
    14 april 2025
    I derdaad schitterende oude stenen. Knap hoe ze de sfeer van toen alweer goed zichtbaar kunnen maken. Indrukwekkend
  4. Ingrid:
    14 april 2025
    Whaaaaw, wat mooi zeg. Indrukwekkend gewoon! Wat een mooie ervaring.
  5. Gonnie Wouters:
    15 april 2025
    Wat een belevenis ,had er best bij willen zijn ,houdt ook wel van oude geschiedenis. Mooie foto's toch een beetje mee genieten.
  6. Maaike:
    15 april 2025
    Ik vond het destijds (tijdens de Romereis van het Stedelijk Gym) ook zo indrukwekkend. Alsof de wereld daar voor altijd stil is gezet. Goed dat er heden ten dage nog steeds bij die ramp stil gestaan wordt.
  7. Elly:
    16 april 2025
    Indrukwekkend. Je wordt er stil van. Bijzonder dat dit allemaal nog gevonden is.
  8. Ans:
    16 april 2025
    Ik heb een programma over Pompei gezien. Het was vooral interessant om te horen hoe mensen dachten dat ze zichzelf konden redden. Toen wisten ze nog niet hoe gevaarlijk alleen al de warmte was. We hebben veel geleerd van Pompei.
    Prachtig om te zien. En bedankt voor de mooie foto's